Inhoudsopgave

Zoek op trefwoord:


Design & CMS by Deltacom

Flanders Knowledge Area

Handboek Internationalisering van het curriculum is een online publicatie van Flanders Knowledge Area.

2.1.2.1 Conceptverheldering en toetsing aan andere modellen en werkwijzen

Wat verstaan we onder Internationalisering van het curriculum? Voor een heldere conceptbeschrijving baseerden we ons op de definitie van Betty Leask (2009):
Internationalisation of the curriculum = the incorporation of an intercultural and international dimension into the content of the curriculum, as well as the teaching and learning processes and support services of a programme of study. Leask, 2009)

De Moor (2013) geeft aan dat we spreken over een internationale dimensie in het curriculum, indien we 1. de onderwijsdoelen, 2. onderwijs- en leerprocessen internationaliseren en 3. werken met open leeromgevingen.

Vertrekkende van deze definities, koos de Hogeschool PXL ervoor om zich te focussen op een leerlijn waarin studenten internationaal en intercultureel handelen gradueel aanleren (= onderwijsdoelen), en om mobiliteit in functie van deze leerlijn te organiseren. Dit betekent het structureel inbouwen van een mobility window in elk curriculum, en het organiseren van minstens één international classroom in elke opleiding (= onderwijs- en leerprocessen). De acties focussen zich in eerste instantie op het formele curriculum (datgene wat effectief gevalideerd wordt met credits) en minder op het informele curriculum (bv. extra-curriculaire activiteiten). De open leeromgevingen worden in deze laatste context niet behandeld.

De competenties van het IIC-kader ontstonden niet uit het niets. Over internationale en interculturele leerresultaten is immers heel wat geschreven en er bestaat reeds een aantal kaders die internationale en interculturele doelen samenvatten in een aantal generieke leerresultaten(clusters). Het IIC-kader is ontstaan uit een samenbundeling van o.a. de competentieclusters van het ICOM-project, het internationale competentiekader van de KU Leuven en de internationale en interculturele competenties van de IC-wijzer.



Lees verder: 2.1.2.2   Afstemmen met stakeholders
 
Flanders Knowledge Area

Flanders Knowledge Area

www.flandersknowledgearea.be

Study in Flanders

Study in Flanders

www.studyinflanders.be

Research in Flanders

Research in Flanders

www.researchinflanders.be

Studeer in het Buitenland

Studeer in het Buitenland

www.studeerinhetbuitenland.be

Handboek Internationalisering

Handboek Internationalisering

www.handboek-internationalisering.be

Studies and Statistics

Studies and Statistics

www.flandersknowledgearea.be / nl / projecten / studies-and-statistics

Forum

Forum

www.flandersknowledgearea.be / nl / fora

Blog

Blog

www.flandersknowledgearea.be / nl / blog

Reconfirm

Reconfirm

www.reconfirm.be

Klik hier om de andere projecten van Flanders Knowledge Area te raadplegen
Back to top
Bezig met laden,
even geduld aub!