5.2.2 Kwaliteit: een meerdimensionaal concept

Wat kwaliteit betreft is het goed om in te zien dat dit een meerdimensionaal concept is. Na het bestuderen van een aantal bronnen waarin het concept kwaliteit onder de loep wordt genomen (Berings, 2010; Brockerhoff, Huisman & Laufer, 2015; De Meulemeester & Callewier, 1997; Garvin, 1984; Harvey & Green, 1993) besluiten we dat kwaliteit te maken heeft met: a) het beantwoorden aan externe normen (productbenadering); b) het beantwoorden aan de eigen ontwerpspecificaties (ontwerpbenadering); c) het beantwoorden aan de verwachtingen van de klant (klantbenadering); d) een gezonde verhouding tussen kost en meerwaarde (waardebenadering); e) reputatie (transcendente benadering); f) leren en verbeteren (transformatiebenadering). Bovendien heeft kwaliteit betrekking op diverse entiteiten: het product of dienst; de keten of het proces; de hele organisatie. Kwaliteitscultuur heeft vooral met dat laatste te maken.



Lees verder: 5.2.3   Organisatiecultuur: zo zijn onze manieren
 
Flanders Knowledge Area

Flanders Knowledge Area

www.flandersknowledgearea.be

Study in Flanders

Study in Flanders

www.studyinflanders.be

Research in Flanders

Research in Flanders

www.researchinflanders.be

Studeer in het Buitenland

Studeer in het Buitenland

www.studeerinhetbuitenland.be

Handboek Internationalisering

Handboek Internationalisering

www.handboek-internationalisering.be

Studies and Statistics

Studies and Statistics

www.flandersknowledgearea.be / nl / projecten / studies-and-statistics

Forum

Forum

www.flandersknowledgearea.be / nl / fora

Blog

Blog

www.flandersknowledgearea.be / nl / blog

Reconfirm

Reconfirm

www.reconfirm.be

Klik hier om de andere projecten van Flanders Knowledge Area te raadplegen
Back to top
Bezig met laden,
even geduld aub!