5.2.9 Reflectie en dialoog

Heel wat instellingen voor hoger onderwijs en hun opleidingen gaan impliciet of expliciet uit van het concept van de lerende organisatie (Senge, 1993). Dat houdt in dat er gewerkt wordt vanuit en aan een collectieve visie die ook steeds bespreekbaar moet blijven. Daarnaast ziet Senge teamleren maar ook individueel vakmanschap als cruciale elementen binnen een lerende organisatie, evenals de aandacht voor samenhang en systemische coherentie. Dus ook in het concept van de lerende organisatie vinden we uiteenlopende uitdagingen die tot op zekere hoogte ‘concurrerend’ kunnen zijn. Het meest essentiële element van die lerende organisatie blijft echter dat de organisatie leert. Met andere woorden dat de organisatie in staat is zichzelf in vraag te stellen, bereid is in de spiegel te kijken. De tool Cultuurspiegels kan dit proces ondersteunen. Een bevraging van de personeelsleden is dan een optie maar geen noodzaak. De methodiek Cultuurspiegels biedt namelijk ook een taal die op zich de dialoog over hoe we verder willen samenwerken rond kwaliteit, diversiteit en internationalisering kan faciliteren.



Lees verder: 5.2.10   Literatuur
 
Flanders Knowledge Area

Flanders Knowledge Area

www.flandersknowledgearea.be

Study in Flanders

Study in Flanders

www.studyinflanders.be

Research in Flanders

Research in Flanders

www.researchinflanders.be

Studeer in het Buitenland

Studeer in het Buitenland

www.studeerinhetbuitenland.be

Handboek Internationalisering

Handboek Internationalisering

www.handboek-internationalisering.be

Studies and Statistics

Studies and Statistics

www.flandersknowledgearea.be / nl / projecten / studies-and-statistics

Forum

Forum

www.flandersknowledgearea.be / nl / fora

Blog

Blog

www.flandersknowledgearea.be / nl / blog

Reconfirm

Reconfirm

www.reconfirm.be

Klik hier om de andere projecten van Flanders Knowledge Area te raadplegen
Back to top
Bezig met laden,
even geduld aub!