Inhoudsopgave

Zoek op trefwoord:


Design & CMS by Deltacom

Flanders Knowledge Area

Handboek Internationalisering van het curriculum is een online publicatie van Flanders Knowledge Area.

3.11.2 Successen / opportuniteiten

Het pilootproject levert een essentiële bijdrage tot de internationalisering van de opleiding Revaki en meer algemeen de internationalisering van de VUB. Door de individuele aanpak per opleiding en de ondersteuning door een externe expert, kon elk traject afgestemd worden op de noden van de zeven opleidingen. Wereldburgerschap is een van de vijf pijlers in de onderwijsvisie van de VUB. Via dit project werd deze pijler sterker in het curriculum Revaki ingebouwd. Op korte tijd zijn de interculturele en internationale elementen in de opleiding meer zichtbaar geworden. Bestaande opleidingsonderdelen konden de interculturele en internationale elementen meer expliciteren. Bovendien worden lopende internationale projecten en samenwerkingen meer op hun meerwaarde binnen de leeruitkomsten en het assessment geëvalueerd. Het doel en de leerresultaten komen meer op de voorgrond, in plaats van de activiteit op zich. Dit heeft geleid tot het uitbreiden of bijschaven van bestaande projecten, zoals bv. het opentrekken van een project rond skype-interviews tussen studenten van vijf Europese partnerinstellingen naar de hele derde bachelor, of de herziening van de inhoud van een ééndaagse uitwisseling met een Nederlandse partneropleiding.
De komende academiejaren zal nog meer in de toetsing van de internationale en interculturele competenties geïnvesteerd worden. Zo vormt een meer zichtbare implementatie van interculturele communicatievaardigheden binnen de stages een belangrijke opportuniteit. Ook de flexibiliteit in het individuele traject van studenten om bepaalde leeruitkomsten te bereiken, kan worden verhoogd.
Mobiele en thuisblijvende studenten moeten elk op hun manier dezelfde competenties kunnen verwerven. Of het nu via een verplichte stage in een grootstedelijke context als Brussel is, via een buitenlandse ervaring of als buddy van inkomende buitenlandse stagiairs: alle studenten worden verondersteld dezelfde basiscompetenties te bezitten aan het einde van hun opleiding. Het is de verantwoordelijkheid van de opleiding, samen met haar Brusselse en internationale partners, om dit proces voor elke student te faciliteren.



Lees verder: 3.11.3   Knelpunten
 
Flanders Knowledge Area

Flanders Knowledge Area

www.flandersknowledgearea.be

Study in Flanders

Study in Flanders

www.studyinflanders.be

Research in Flanders

Research in Flanders

www.researchinflanders.be

Studeer in het Buitenland

Studeer in het Buitenland

www.studeerinhetbuitenland.be

Handboek Internationalisering

Handboek Internationalisering

www.handboek-internationalisering.be

Studies and Statistics

Studies and Statistics

www.flandersknowledgearea.be / nl / projecten / studies-and-statistics

Forum

Forum

www.flandersknowledgearea.be / nl / fora

Blog

Blog

www.flandersknowledgearea.be / nl / blog

Reconfirm

Reconfirm

www.reconfirm.be

Klik hier om de andere projecten van Flanders Knowledge Area te raadplegen
Back to top
Bezig met laden,
even geduld aub!