Inhoudsopgave

Zoek op trefwoord:


Design & CMS by Deltacom

Flanders Knowledge Area

Handboek Internationalisering van het curriculum is een online publicatie van Flanders Knowledge Area.

3.7.1 Thematiek / proces

De EMDM bestaat uit vier verschillende delen. Het eerste deel is de zelfstudie die via het e-leerplatform plaatsvindt. Het tweede deel bestaat uit een residentiële sessie van twee weken, waar alle studenten fysiek op aanwezig dienen te zijn. In deze sessie treden studenten in debat met docenten en medestudenten en doen ze verschillende praktische oefeningen en simulatieoefeningen. Het derde deel is de masterproef. Het vierde deel, ten slotte, is het eindexamen, dat uit een elektronische simulatieoefening en meerkeuzevragen bestaat en volledig online plaatsvindt.

In dit praktijkvoorbeeld focussen we op het eerste deel, namelijk de zelfstudie via het e-leerplatform. Het leerplatform groepeert verschillende didactische hulpmiddelen. In de eerste plaats vinden de studenten hier het cursusmateriaal per opleidingsonderdeel. Dit bestaat uit colleges (cursusteksten, powerpointpresentaties en wetenschappelijke artikels aangeboden in een online library), maar ook uit oefeningen waarbij de geleerde kennis toegepast moet worden op concrete situaties. Niet alleen via oefeningen wordt een actieve deelname van de studenten verwacht. Een belangrijk onderdeel van het leerplatform zijn immers de verschillende fora. Voor elk opleidingsonderdeel bestaan er fora voor zowel de studenten onderling als voor interacties tussen studenten, docenten en alumni. Deze fora worden ook voor teamoefeningen gebruikt. Naast de fora per opleidingsonderdeel, bestaan er ook andere fora zoals o.a. een thesisforum en een algemeen forum. Verder hebben studenten via het leerplatform toegang tot de elektronische bibliotheek van alle instellingen, is er een e-videoconferentieruimte om lessen te kunnen uitzenden en is er een e-chatruimte. Ten slotte bevat het leerplatform meer algemene informatie over het programma en linken naar de alumni-associatie en de websites van de instellingen en instituten betrokken bij het masterprogramma.

Zevenentwintig procent van de beoordeling van het masterprogramma staat op deelname aan het e-learning programma. Hierbij worden o.a. de handelingen op de fora en de resultaten van de oefeningen en testen in rekening gebracht. Omdat studenten deze vorm van verregaande zelfstudie doorgaans niet gewoon zijn vóór ze aan de opleiding beginnen, is het eerste opleidingsonderdeel, The EMDM learning environment, erop gericht hen meer vertrouwd te maken met afstandsleren en het werken met een elektronische leeromgeving. Ook krijgen studenten een tutor toegewezen, die ze mogen contacteren wanneer ze vragen of problemen hebben. Deze tutor is een alumnus van de opleiding.



Lees verder: 3.7.2   Successen / opportuniteiten
 
Flanders Knowledge Area

Flanders Knowledge Area

www.flandersknowledgearea.be

Study in Flanders

Study in Flanders

www.studyinflanders.be

Research in Flanders

Research in Flanders

www.researchinflanders.be

Studeer in het Buitenland

Studeer in het Buitenland

www.studeerinhetbuitenland.be

Handboek Internationalisering

Handboek Internationalisering

www.handboek-internationalisering.be

Studies and Statistics

Studies and Statistics

www.flandersknowledgearea.be / nl / projecten / studies-and-statistics

Forum

Forum

www.flandersknowledgearea.be / nl / fora

Blog

Blog

www.flandersknowledgearea.be / nl / blog

Reconfirm

Reconfirm

www.reconfirm.be

Klik hier om de andere projecten van Flanders Knowledge Area te raadplegen
Back to top
Bezig met laden,
even geduld aub!