Inhoudsopgave

Zoek op trefwoord:


Design & CMS by Deltacom

Flanders Knowledge Area

Handboek Internationalisering van het curriculum is een online publicatie van Flanders Knowledge Area.

3.8.1 Thematiek / proces

Vlaamse studenten worden samengebracht met een aantal Erasmusstudenten en 33 Amerikaanse studenten van de James Madison University (Harrisonburg, Virginia, US)1 om een week lang lezingen en workshops te volgen. Samen vormen zij een groep van ongeveer 240 studenten. Na het behalen van internationale accreditaties zoals AACSB2 en EPAS-EFMD3, draagt de faculteit een internationale ervaring voor alle studenten en de thematiek van duurzaamheid hoog in het vaandel. Studenten maken in vooraf gevormde internationale groepen van vijf tot zes personen (met minimum 1 Amerikaanse of uitwisselingsstudent) een groepswerk over een bepaald thema van duurzaamheid gekoppeld aan een internationaal bedrijf. De week is zeer intens: alle andere lessen uit de derde bachelor worden die week geschorst. Studenten krijgen een beter inzicht in onderzoek naar duurzaamheid dankzij verscheidene Belgische en internationale academische sprekers en worden geconfronteerd met goede praktijkvoorbeelden uit de profit, social profit en non-profit sectoren, zowel van multinationals als van grote Vlaamse ondernemingen. Aangezien de TEW-opleiding beoogt om beleidsvormers voor de profit, non-profit en social profit sectoren af te leveren, is het van belang dat afgestudeerden de inhoud en mogelijke aanpak van duurzaamheid zo goed mogelijk volledig kennen / beheersen.

De dagen worden volledig gevuld, met in de voormiddag plenaire sessies en in de namiddag workshops. De studenten krijgen doorheen de I-week ook tijd om te werken aan hun groepswerk. Tegen het einde van de week dienen zij reeds een posterpresentatie te houden (elevator pitch van twee minuten) om de grote lijnen van hun onderzoek voor te stellen. Na deze week hebben ze dan nog drie weken tijd om hun paper te finaliseren en schrijven ze ook een individuele reflectie over wat ze geleerd hebben tijdens de week. De studenten vullen ook een peer assessment in op het einde van de rit.


1 Reeds jarenlang komen deze studenten naar onze universiteit om aparte cursussen te krijgen van Antwerpse professoren gecombineerd met diverse bezoeken aan bedrijven en overheidsinstellingen. In samenspraak met de decaan van de business school van James Madison University werd besloten om deze studenten te betrekken bij dit opleidingsonderdeel om ook hen een grotere internationale ervaring aan te reiken.
2 AACSB staat voor Association to Advance Collegiate Business Schools en is een wereldwijd erkende accreditatie voor bedrijfskundige opleidingen. Voor meer informatie zie www.aacsb.edu.
3 EPAS staat voor EFMD Programme Accreditation Standards. Het is een programma-accreditatie van bedrijfskundige opleidingen van EFMD (European Foundation for Management Development). Voor meer info zie: www.efmd.org/EPAS.



Lees verder: 3.8.2   Resultaten
 
Flanders Knowledge Area

Flanders Knowledge Area

www.flandersknowledgearea.be

Study in Flanders

Study in Flanders

www.studyinflanders.be

Research in Flanders

Research in Flanders

www.researchinflanders.be

Studeer in het Buitenland

Studeer in het Buitenland

www.studeerinhetbuitenland.be

Handboek Internationalisering

Handboek Internationalisering

www.handboek-internationalisering.be

Studies and Statistics

Studies and Statistics

www.flandersknowledgearea.be / nl / projecten / studies-and-statistics

Forum

Forum

www.flandersknowledgearea.be / nl / fora

Blog

Blog

www.flandersknowledgearea.be / nl / blog

Reconfirm

Reconfirm

www.reconfirm.be

Klik hier om de andere projecten van Flanders Knowledge Area te raadplegen
Back to top
Bezig met laden,
even geduld aub!