Inhoudsopgave

Zoek op trefwoord:


Design & CMS by Deltacom

Flanders Knowledge Area

Handboek Internationalisering van het curriculum is een online publicatie van Flanders Knowledge Area.

3.10.4 Tips vanuit het leerproces

Het organiseren van een internationale week is geen sinecure. Een voorbereidingscyclus van twee jaar is geen overbodige luxe.

  • Het inzetten van genoeg personeel (inhoudelijke voorbereiding, coachen van teams, organisatorische voorbereiding en logistiek) om een internationale week te organiseren is een must.
  • Het hanteren van een goed uitgewerkt draaiboek is noodzakelijk.

Via inter-institutionele akkoorden kunnen heel wat uitwisselingen low budget gebeuren. Doch worden ook experts tegen een honorarium aangetrokken. Hier dringt zich de nood aan financiering op. Het is daarom ook belangrijk na te gaan welke kansen Kernactie 2 binnen Erasmus+ te bieden heeft. Ondersteuning vanuit het international office van VIVES lijkt hier meer dan nodig.

Vanuit de knelpunten kan er aandacht zijn voor:

Voorbereiding van de internationale week

  • Ontwikkelen van efficiënte tools om goede praktijkvoorbeelden en experts te verzamelen.
  • Communicatiedoorstroming nog efficiënter laten verlopen.
  • Aanmeldingsprocedure sterker digitaliseren via een website of tool voor de internationale week.
  • Systematisch integreren van de accenten in de ECTS-fiches van de opleidingsonderdelen en hier ook voldoende studiepunten toekennen. Accenten zijn bijvoorbeeld de competenties van de 21ste eeuw. Binnen VIVES gaat dit over internationale competenties, duurzaam handelen, interdisciplinair werken, ondernemerszin, levensbeschouwelijke competenties, mediawijsheid en omgaan met diversiteit.
  • Tot nu toe richten we de uitnodigingen enkel aan collega’s uit Europa. Het lijkt zeker ook zinvol om expertise uit andere continenten aan te trekken. Dit alles moet natuurlijk ook betaalbaar blijven.

Tijdens de internationale week

  • Systematisch plaats geven aan promotie van studenten- en docentenmobiliteit gedurende de internationale week.
  • Het opmaken van een integratieplan van de goede praktijkvoorbeelden in het curriculum.
  • Meer aandacht hebben voor de taalcompetenties van de studenten in de opleiding. Hier kunnen studenten de rol van tutor op zich nemen.

Na de internationale week

  • Het systematiseren van opdrachten, reflecties of toetsen van de workshops gericht op het toetsen van de internationale competenties (kennis en vaardigheden van thema’s, interculturele competenties en taalcompetenties).
  • Alle betrokken partijen, dus ook de internationale gasten, betrekken in de kwaliteitsbevraging.


Lees verder: 3.10.5   Besluit en blik op de toekomst
 
Flanders Knowledge Area

Flanders Knowledge Area

www.flandersknowledgearea.be

Study in Flanders

Study in Flanders

www.studyinflanders.be

Research in Flanders

Research in Flanders

www.researchinflanders.be

Studeer in het Buitenland

Studeer in het Buitenland

www.studeerinhetbuitenland.be

Handboek Internationalisering

Handboek Internationalisering

www.handboek-internationalisering.be

Studies and Statistics

Studies and Statistics

www.flandersknowledgearea.be / nl / projecten / studies-and-statistics

Forum

Forum

www.flandersknowledgearea.be / nl / fora

Blog

Blog

www.flandersknowledgearea.be / nl / blog

Reconfirm

Reconfirm

www.reconfirm.be

Klik hier om de andere projecten van Flanders Knowledge Area te raadplegen
Back to top
Bezig met laden,
even geduld aub!